De werking van de VvE
In een VvE worden diverse dagelijkse activiteiten geregeld waaronder het schoonmaken van de algemene ruimten, het onderhoud van de liften en deuren, de opstalverzekering en noem maar op. Eveneens dient er nagedacht te worden over het groot onderhoud waaronder het dak en het schilderwerk. Dit regel je niet alleen maar doe je samen met ons.
Regulier beheer
Onder regulier beheer verstaan wij het uitvoeren van de periodieke activiteiten waaronder het schoonmaken van de algemene ruimtes, het periodiek onderhoud van de liften, garagedeuren, toegangsdeuren, de tuin en parkeerplaatsen enzovoort. Wij staan u graag bij bij de ondersteuning van het regulier onderhoud van het appartementencomplex. Wij controleren de werkzaamheden, sturen zo nodig aan, en zorgen voor tijdige betalingen.
Eveneens dragen wij zorg voor dat alle eigenaren tijdig bijdragen in de aandeel van de kosten van de VvE. Dit doen wij veelal middels automatische incasso. Indien de verschuldigde bijdrage niet tijdig wordt bijgeschreven nemen wij pro-actief actie. Met een vriendelijke mail of telefoongesprek zijn de meeste achterstanden binnen de kortste keren bijgewerkt. Mocht dit toch in een enkel geval toch niet lukken dan kunnen wij u bijstaan met verdere maatregelen.
Nadat het boekjaar is afgelopen stellen wij de jaarrekening alsmede de begroting voor het komend jaar op. Onze jaarrekening is overzichtelijk en begrijpelijk zodat iedereen grip heeft op de resultaten van de VvE.
Bestuur
Naast het regulier beheer treden wij vaak op als bestuurder van de VvE. Het bestuur van de VvE is belast met het uitvoeren van de besluiten die door de algemene ledenvergadering (ALV) zijn genomen. In de ALV kan besloten worden om bepaalde activiteiten waaronder schilderwerk, groot onderhoud liften, toegangsdeuren etc. uit te voeren. Wij vragen diverse offertes op die binnen het mandaat van de vergadering zijn genomen.
Wij doen graag een beroep op ons netwerk, maar wij luisteren ook graag naar uw adviezen en ideeën. In overleg zorgen wij ervoor dat de werkzaamheden naar behoren worden verricht en binnen budget blijven.
Voorzitterschap
Elk jaar vindt de Algemene ledenvergadering (ALV) plaats. Voorafgaand wordt de agenda bekendgemaakt en verspreidt onder de leden. Om de vergadering goed te laten verlopen is het van belang dat alle belangrijke onderwerpen worden besproken. De onderwerpen die jaarlijks worden besproken zijn:
- Vaststellen aantal aanwezige/vertegenwoordigde stemmen
- Vaststellen notulen vorige vergadering
- Ingekomen stukken en mededelingen
- Financieel overzicht afgelopen boekjaar
- MJOP
- Begroting komend boekjaar
Om zorg te dragen dat alle onderwerpen op de vergadering afdoende worden belicht en besproken staan wij graag bij in het voorzitten van de vergadering. Wij dragen zorg dat de telling van de stemming correct verloopt zoals voorgeschreven, alle onderwerpen afdoende toegelicht worden, en dragen zorg voor een verhelderende notulen van de vergadering.
MJOP (meerjarenonderhoudsplan)
Kennen is plannen! Niet alles gaat eeuwig mee en dat geldt ook voor uw appartementencomplex. Een dak, lift en entree kennen haar levensduur. Het vervangen hiervan gaat veelal samen met een hoge uitgaven. Om verrassingen te voorkomen is het verstandig om tijdig te sparen.
Per 1 januari 2018 is de wet- en regelgeving omtrent het de reservering voor groot onderhoud verscherpt. Met die reden is het verstandig om een meerjarenonderhoudsplan (MJOP) op te stellen. In dit plan brengt u alle grote uitgaven in kaart en weet u hoeveel u jaarlijks hiervoor moet reserveren.
Wij staan u graag bij het opzetten, uitvoeren en evalueren van het MJOP. Bij het opzetten van een MJOP leggen wij de huidige stand van uw appartementencomplex in kaart. Vervolgens stellen wij vast welke werkzaamheden wanneer uitgevoerd dienen te worden. Op basis van deze informatie stellen wij vast hoeveel er per eigenaar bijgedragen dient te worden.